جنس کارت

انواع جنس های بدنه کارت

آشنایی با انواع جنس کارت ها

جنس کارت علاوه بر اینکه بر روی گزینه های موجود جهت چاپ و تکمیل کار موثر می باشد می تواند در دوام و ماندگاری کارت نیز تاثیر به سزایی بگذارد. جنس بدنه ی کارت ها را می توان گوناگونی تولید نمود که هریک دارای ویژگی های منحصر به خود می باشد. برای تولید  جنس بدنه ی کارت ها می توان از  پی وی سی PVC ، پلی کربنات PC و یا پلی استر PET استفاده نمود.

 

پی وی سی PVC

پی وی سی نوعی پلاستیک می باشد که از آن جهت تولید کارت های تماسی و غیرتماسی استفاده می شود. جنس پی وی سی ارزان می باشد و اگر برای چاپ کارت مورد استفاده قرار گیرد به صرفه خواهد بود. این جنس نسبت به دیگر جنس های کارت از طول عمر کمتری برخوردار می باشد و مقاومت آن نیز در برابر اشعه ماوراء بنفش، گرما و خم شدن کمتر است. از آنجایی که دوام این جنس پایین می باشد خم کردن آن ممکن است موجب لایه لایه شدن و جدا شدن ماژول های آن گردد. جنس PVC معمولا در کاربردهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرد و طول عمر آن به چیزی در حدود ۳ تا ۵ سال می رسد.

 

عوامل موثر بر دوام جنس کارت پی وی سی PVC

  • خراشیدن کارت که موجب ساییدگی می گردد
  • خم کردن و پیچاندن کارت که موجب لایه لایه شدن کارت می شود
  • اشعه ماوراء بنفش که موجب تخریب چاپ می گردد
  • نقاط ضعفی که ناشی از ویژگی هایی نظیر برجسته سازی و حکاکی لیزری است
  • موارد شیمیایی مانند بنزین، لاک ناخن، روغن خوراکی و غیره

 

پلی کربنات PC

جنس پلی کربنات بسیار سفت و محکم است و نسبت به جنس پی وی سی در مقابل صدماتی نظیر حرارت، اشعه ماوراء بنفش و خم شدن از مقاومت بیشتری برخوردار است. البته لازم به ذکر است که جنس پلی کربنات ترد بوده و خاصیت شکنندگی دارد که این ویژگی بر هندلینگ خودکار تاثیر منفی خواهد گذاشت. همچنین می تواند موجب شکستن ترک شده و در مقابل خورده شدن مقاومت لازم را نداشته باشد.

 

پلی استر PET

پلی استر، PETF و PETG مواد خاصی می باشند که جهت افزایش میزان استحکام و کاهش نقاط ضعف کارت ها توسعه یافته اند. مواد مذکور در اکثر موارد با زیرلایه های خاص بدنه ی کارت ترکیب می گردند تا موجب افزایش دوام و ماندگاری کارت گردند. به عبارتی با این کار می توان احتمال وقوع صدماتی نظیر شکستگی آنتن و جدا شدن لایه تماسی را که بیشتر در اثر خم شدن کارت حاصل می شود کاهش داد.

 

فیلم پلی استر PETF

فیلم پلی استر یا همان PETF یکی از ترکیبات پلی استر محسوب می گردد که استحکام مکانیکی آن زیاد است و همچنین دارای پایداری حرارتی بالایی می باشد. از دیگر ویژگی های این جنس می توان به تاثیر ناپذیری شیمیایی و مقاومت در مقابل حلال ها اشاره نمود. لازم به ذکر است که فیلم پلی استر یک سوم استحکام کششی فولاد را دارد به گونه ای که قادر است گرما را تا دمای ۲۱۱ درجه سانتیگراد تحمل نماید. همچنین موادی مانند PET/PETG، PEC و ترکیب مواد سخت نظیرPET و PC با مواد ملایم نظیر TPE/TPU از دیگر از مشتقات پلی استر به شمار می روند که از استحکام بالایی برخوردار هستند.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *