کارت پی وی سی pvc

چه عواملی در ماندگاری کارت پی وی سی موثر هستند؟

شناخت کارت پی وی سی pvc

جنس کارت پی وی سی pvc پلاستیکی می باشد. ولیکن به علت مقاومت بالا و دوام در مقابل عوامل محیطی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. دلیل دیگر مقرون به صرفه بودن کارت pvc است که باعث شد جایگزین کارت های کاغذی و مقوایی شوند. کارت های پی وی سی در نوع های مختلف تولید می شوند.

 

تولید انواع کارت پی وی سی pvc

کارت pvc  ساده، مگنتدار و هوشمند در حال تولید هستند. از کارت های هوشمند اغلب جهت چاپ های شخصی سازی از قبیل عکس ها، متن، لوگوها، بارکدها و سایر موارد گرافیکی استفاده می شود.

 

عوامل مخرب و پیشنهادات پیشگیرانه کارت پی وی سی pvc

  • فرآیندهای تولید کارت
  • رطوبت
  • حرارت
  • خراش
  • آسیب های شیمیایی
  • الگوهای استفاده مشتری
  • اشعه ماوراء بنفش
  • لایه لایه شدن

 

فرآیند تولید کارت پی وی سی pvc

از طریق فرآیند تولید کارت می توان ماندگاری و دوام کارت هوشمند را افزایش داد. نحوه ی جایگذاری تراشه Contact درون کارت و طریقه ی ارتباط لایه تماسی با آن بسیار حائز اهمیت می باشد. چنانچه در زمان استفاده ی کابر از کارت یا در قسمت های مکانیکی Reader آن، کارت دچار انعطاف شده و تا شود، کیفیت پایین کارت منجر به جدا شدن اجزاء کارت از بدنه می شود. در کارت های غیر تماسی یا Contactless ممکن است ماندگاری کارت تحت تاثیر نحوه ی قرار گرفتن آنتن درون کارت، استحکام اتصالات با چیپ کارت و یا سختی جنس بدنه ی کارت باشد. همچنین ممکن است در این نوع کارت ها انعطاف موجب از بین رفتن ارتباط میان تراشه و آنتن شود.

 

رطوبت

از دیگر عواملی که می تواند منجر به آسیب دیدنکارت های هوشمند گردد می توان به رطوبت اشاره نمود. رطوبت هوا و سایر عوامل مرطوب کننده، موجب ضعیف شدن میزان چسبندگی پوشش کارت و لمینت محافظ بی کیفیت می گردند. استفاده از پوشش و لمینت با کیفیت و دوام بالا و جنس بدنه مطلوب می تواند از کارت هوشمند در مقابل این نوع آسیب ها محافظت نماید.

 

حرارت

از دیگر عواملی که می تواند منجر به آسیب های جدی از قبیل تاب برداشتن و اعوجاج جنس بدنه ی کارت های هوشمند شود، حرارت است. کارت هایی که از جنس پلاستیک یا PVC هستند قادر هستند حرارت را تا دمای ۶۱ درجه سانتیگراد تحمل نمایند و میزان تحمل در پلی کربنات و PET تا دمای ۱۲۱ درجه می رسد.

 

خراش

افزایش تعداد رفت و آمد های کارت هوشمند در داخل دستگاه کارتخوان می تواند باعث آسیب دیدن یا پاک شدن کارت پلاستیکی شود. آن دسته از کارت هایی که عامل چاپ شده روی آن ها فاقد پوشش یا Overlay محافظ می باشد بیشتر در معرض این نوع آسیب ها می باشند. همچنین کارت های پی وی سی هوشمندی که دارای چاپ برجسته یا کنده کاری بوده و یا در آن ها تو رفتگی و چاپ های لمسی وجود دارد، در برابر خراش و پاک شدن حساسیت بیشتری دارند.

 

آسیب های شیمیایی

Plasticizers نوعی روان کننده است که از آن در تولید کیسه وینل استفاده می شود که در کیف پول نیز قابل مورد استفاده قرار می گیرد. این روان کننده نوعی ماده شیمیایی است که می تواند با نفوذ به سطح کارت هوشمند، رنگ تصاویر و عکس ها را استخراج نماید. استفاده از لمینت هایی با دوام و ماندگاری بسیار بالا می تواند در برابر بیشتر تخریب های شیمیایی از کارت های هوشمند محافظت نماید.

 

الگوهای استفاده

طبق بررسی ها اخیر می توان نتیجه گرفت که الگوهای استفاده کابران نقش مهمی در دوام و ماندگاری و طول عمر کارت دارند. اکثر کارت های هوشمند مانند کارت های بانکی که ارتباط آن ها به صورت تماسی است از جنس پلاستیک یا PVC هستند. طول عمر این کارت ها معمولا ۳ تا ۵ سال می باشد زیرا به طور متوسط ۲ تا ۳ بار در هفته مورد استفاده کاربران قرار می گیرند و معمولا در کیف پول یا کاورهای جداگانه ای نگهداری می شوند و در معرض برخی آسیب های شیمیایی نیستند.

 

اشعه ماوراء بنفش

قرار گرفتن کارت در مدت زمان طولانی در معرض نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش موجب محو یا کم رنگ شدن عوامل چاپ شده روی کارت های پی وی سی شود. اشعه ماوراء بنفش حتی می تواند موجب از بین رفتن لایه های محافظ و لمینت کارت شوند. در صورتی که جهت چاپ کارت پی وی سی هوشمند از تکنولوژی چاپ مناسبی استفاده شود می توان اثرات این نوع صدمات را کاهش داد.

 

لایه لایه شدن کارت

در برخی مواقع ممکن است برخی عوامل مکانیکی و شیمیایی منجر به لایه لایه شدن کارت های هوشمند شوند.  انتخاب پوشش مناسب و لمینت با کیفیت جهت پیشگیری از جدا شدن لایه ی محافظ از بدنه ی کارت بسیار مهم می باشد. جنس های گوناگون بدنه کارت با لمینت ها و پوششهای خاص و با کیفیت موجب چسبندگی بهتر لایه های کارت می شوند و میزان تاثیر این نوع آسیب ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *