شخصی سازی کارت هوشمند

شخصی سازی کارت هوشمند

شخصی ‌سازی کارت هوشمند چیست؟

شخصی ‌سازی کارت هوشمند عملیاتی است که در راستای انجام آن بر روی هر کارت هوشمند به صورت مستقل اطلاعاتی مغایر با کارت ‌های دیگر درج می گردد. درواقع عمل شخصی سازی کارت بدین معنا می باشد که کارت جهت استفاده در یک فرآیند هوشمند فراهم می‌ شود یعنی کارت هویت پیدا می کند.

 

انواع شخصی سازی کارت پی وی سی

شخصی سازی کارت هوشمند از دو طریق صورت می گیرد، یکی شخصی سازی فیزیکی کارت و دیگری شخصی سازی اطلاعات الکترونیکی کارت می باشد که در ادامه به آن ها پرداخته شده است.

 

شخصی سازی فیزیکی کارت PVC

کارت های پی وی سی دارای کاربردهای متفاوتی می باشند که به دلیل دوام و ماندگاری بالایی که دارند مورد استقبال صاحبان مشاغل قرار گرفته است. صاحبان کسب و کار می توانند از کارت های پی وی سی به عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده نمایند. شخصی سازی فیزیکی کارت به این معنا می باشد که کارت ها را به گونه ای طراحی نماییم که نظر مشتریان را جلب نماید. از جمله کارت های پی وی سی می توان به کارت های شناسایی، کارت های اعتباری، کارت تخفیف ، کارت پرسنلی، کارت دانشجویی، کارت خبرنگاری و … اشاره نمود. شخصی ­سازی فیزیکی کارت یا درج اطلاعات متغیر مطابق با جنس بدنه‌ ی کارت پی وی سی، نیازهای کاربر و … بر روی کارت PVC صورت می گیرد.

 

 

شخصی سازی کارت هوشمند

 

شخصی سازی اطلاعات الکترونیکی کارت

در فرآیند شخصی سازی اطلاعات الکترونیکی، برخی از اطلاعات نظیر نام، آدرس و کد ملی یا اطلاعات بانکی فرد مانند شماره ۱۶ رقمی کارت، تاریخ انقضاء و … بر روی کارت پی وی سی چاپ می شود. شخصی ‌سازی اطلاعات الکترونیکی به وسیله ی دستگاه های مخصوص هر نوع کارت انجام می گیرد. به عنوان مثال دستگاهی که اطلاعات را بر روی نوارمغناطیسی ثبت می نماید با دستگاهی که اطلاعات متغیر را بر روی کارت مایفر درج می کند متفاوت است. این نوع شخصی سازی از امنیت بالایی برخوردار است زیرا اطلاعات ورودی منحصر به فرد می باشد و فقط مالک کارت از آن اطلاعات آگاه است.

 

نحوه ی شخصی ‌سازی کارت هوشمند

کارت های PVC هوشمند بدنه ای از جنس پلاستیک PVC دارند و یک نوار مغناطیسی، پردازنده ی الکترونیکی و آنتن بر روی بدنه ی آن ها تعبیه می شود. پس از تولید کارت ها و قرار دادن تراشه روی بدنه ی آن ها باید عمل شخصی سازی بر روی آن ها انجام گیرد. به بیان دیگر بایستی اطلاعات افراد بنا بر درخواست کاربر بر روی کارت نوشته شود تا کارت جهت به کار بردن در یک سیستم کاربردی مهیا شود. شخصی سازی کارت هوشمند به روش های متفاوتی انجام می گیرد، ممکن است به صورت الکترونیکی، بارگذاری اطلاعات بر روی نوار مغناطیسی یک کارت‌ مغناطیسی یا روی پردازنده ی کارت ‌های هوشمند صورت پذیرد. همچنین ممکن است این کار به شکل قرار دادن کاراکتر به صورت فیزیکی بر روی کارت‌ های شارژ تلفن همراه باشد. از دیگر نمونه های شخصی سازی فیزیکی می توان به صدور کارت پرسنلی که برای هر شخص به صورت مجزا اطلاعاتی بر روی یک کارت چاپ می ­شود اشاره نمود. لازم به ذکر است که اطلاعاتی که قرار است بر روی هر کارت چاپ گردد می ‌تواند با اطلاعات کارت دیگر متفاوت باشد. به این سبب که کارت ها به اشخاص مختلف تعلق دارد و برای هر فرد جهت کاربری ‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

 

روش های شخصی سازی کارت هوشمند

ترمال : در این روش، عملیات شخصی سازی کارت هوشمند با استفاده از ریبون های مخصوص انجام می گیرد و طی آن اطلاعات متغیر به وسیله ی دستگاه های مخصوص بر روی کارت چاپ می شوند. در این روش می توان عکس، لوگو و بارکد را بر روی کارت چاپ نمود که این کار هم به صورت رنگی و هم به صورت تک رنگ امکان پذیر است. همچنین در این روش می توان روی کارت های هوشمند PVC اسکرچ (Scratch) نیز قرار داد.

برجسته (Embossing) : در این روش اطلاعات متغیر با ضربه ی درام دستگاه بر روی کارت ها درج می شود. با استفاده از این روش نمی توان عکس، لوگو و بارکد را بر روی کارت چاپ نمود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۳]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *